UK Freezes Bank Account Of Leading Russian News Agency

Fact checked by The People's Voice Community
Russian news agency

Barclay’s bank has frozen the account of the Rossiya Segodnya news agency without giving an explanation.

The bank accounts of the Russian news agency which are managed by Barclay’s Bank in the UK, have been blocked RIA Novosti reported.

The agency’s head Dmitry Kiselyov has called it “censorship.”

To close the account of one of the world’s leading news agencies is censorship, the direct obstruction of journalists’ work,” Kiselyov said. “What kind of press freedom and democracy can Britain claim to have if it prevents one of the world’s largest news agencies from working in the country?”

The Russian Foreign Ministry said on Monday that UK authorities must immediately clarify the situation regarding the closure of  the Russian news agency bank account.

RT reports:

No formal notification of the move or justification for it was immediately provided. A source in the banking sector told the agency the Exchequer has put Dmitry Kiselyov on an anti-Russian sanctions list, which could have led to the news agency’s account being frozen.

“This is illegal,” Rossiya Segodnya’s Editor-in-Chief Margarita Simonyan tweeted. “The sanctions imply that Kiselyov cannot travel to Europe and have personal bank accounts there. No sanctions were imposed on Rossiya Segodnya news agency.”

Kiselyov is one of the people subjected to financial and travel sanctions in the EU. These restrictions have been imposed on a number of Russian officials in connection with Moscow’s stance over Ukraine crisis.

The sanctions list, which includes the head of Rossiya Segodnya news agency, was published on March 21. It characterizes Kiselyov as “central figure of the government propaganda supporting the deployment of Russian forces in Ukraine.”

Russia’s ambassador in the UK, Alexander Yakovenko, tweeted that the move is an example of using censorship against media that provides an alternative point of view.

This is not the first time authorities in Europe have taken measures to disrupt Russian media from operating there.

Earlier this month, Poland’s media watchdog launched a procedure to revoke the license of Radio Hobby, which airs Russia’s Sputnik news agency’s radio shows. The watchdog said that the radio has broken a broadcasting law by “handing over some of its authorized airtime to a third party, thus forfeiting its right to influence the content and presentation of the broadcast material.” The radio station’s founder believes the move is politically-motivated.

A local channel in Germany, Salve.TV, was probed by a local media watchdog after the channel broadcast an RT Deutsch show ‘The Missing Part’ (‘Der Fehlende Part’). The investigation was initiated by German lawmakers who said that the show was biased towards Russia.

Last month, the EU drafted a plan to counter what it sees as “Russian disinformation activities” calling for “promotion of EU policies” in the post-Soviet space and the implementation of measures against Russian media.

The nine-page paper drafted by the EU Foreign Service specifically mentions RT, which according to the report broadcasts “fabrications and hate speech from their bureaus in EU cities.”

The Russian Foreign Ministry lashed out at the EU over the report, saying that the proposed plan is violating the right to freedom of expression and creating conditions of total discrimination against Russian media.

Niamh Harris
About Niamh Harris 15103 Articles
I am an alternative health practitioner interested in helping others reach their maximum potential.